Spiritoo alternatief sociaal netwerk

Amalgaam verwijderen in Duitsland?

Als amalgaam zo ongezond blijkt moet het uit ons lichaam, maar hoe?
Wat zijn de alternatieven en zijn die wel zo zuiver?
Kosten? Terugbetaling?

Moderator: admin-amalgaam.be

Amalgaam verwijderen in Duitsland?

Berichtdoor EmbodiedMind » di aug 14, 2012 10:14 pm

Hallo iedereen

Ik las hier al een paar keer over amalgaam laten verwijderen in Duitsland. Nu heb ik een (of meerdere) ritten naar Duitsland wel over voor een verwijdering, maar ik vroeg mij toch af waarom specifiek Duitsland zo vaak genoemd wordt? Is het daar beter? Goedkoper? Veiliger? En waar is dat dan juist? (liever Aken dan Berlijn natuurlijk...). En hoe zit het dan met de terugbetaling zoals je die hier hebt (in België)? Overigens: mijn Duits is nog slechter dan het Nederlands van Di Rupo, dus dat kan ook nog een probleem worden.

De reden waarom ik dit alles vraag is omdat het toch erg moeilijk lijkt te zijn om een tandarts te vinden die alles degelijk doet. Goede bedoelingen hebben ze vaak wel, maar gebruiken ze de "juiste" en veilige methodes? Daarom hoop ik dat dat in Duitsland beter zou zijn... Mocht er iemand een tandarts kennen in België die alles doet zoals het hoort (Cleanup, veilige verdoving enz.), dan is die informatie ook altijd welkom uiteraard.

Ik ben dus, zoals ik al zei, enkel op zoek naar een tandartspraktijk die op een degelijke en efficiënte manier het amalgaam kan verwijderen, niet meer en niet minder (dus geen homeopaat of acupuncturist). Ik heb zelf al lang darmklachten, waarvan ik niet weet of er een link is tussen het amalgaam en de klachten - en al zeker niet van een monocausale link tussen beide, maar sowieso lijk ik die vullingen beter kwijt dan rijk...

Alvast bedankt voor alle tips, adviezen, ervaringen, enz.

Groeten
Ben
Avatar gebruiker
EmbodiedMind
 
Berichten: 2
Geregistreerd: di aug 14, 2012 9:53 pm

Berichtdoor admin-amalgaam.be » do aug 16, 2012 8:19 pm

Welkom op het forum Ben.

Het klopt wel dat Duitsland in het algemeen verder staat met integratie van dit soort zaken. Misschien is het hun "grondige" instelling? Ze zijn alleszins veel met gezondheid, natuurvoeding, e.d. bezig. Ik denk aan Dr. Rath, Dr. Weil, Andreas Moritz, enz.
Voor terugbetaling vrees ik wat, maar dat kun je best eens checken bij je ziekenfonds denk ik.
Duitse taal kan misschien door Engels vervangen worden?

We klagen al lang dat het in België moeilijk is om echt heel degelijke biotandartsen te vinden. Maar ik geef toe dat het lastig is aan te tonen hoe gevaarlijk het al dan niet is om bv. zonder zuurstof voor de patiënt te werken, zoals de meesten dus doen hier. Hoeveel kwikdamp kan er vrijkomen met een sterke afzuiging? Trouwens, we lopen eerst jaren met vergif in onze mond dat dagelijks in ons lichaam komt en we willen dan dat er bij de verwijdering niet het minste kwikdamp vrijkomt. Ik begrijp dat sommige tandartsen dat misschien overdreven vinden.

Zoals gezegd werken we aan een specifieke biotandartsen-site met patiëntenreacties ...

De link tussen darmproblemen en amalgaamvullingen wordt door kwik-deskundigen heel dikwijls gelegd. Maar dat is niet algemeen te zeggen. Kwik is een vergif dat cellen en zenuwstelsel aantast. Een goede begeleider die dit kent kan voor jou wel nuttig zijn.

Ik hoop dat je hier verder verslag blijft doen van je ervaringen. Bedankt alvast,

Pieter
Ik ben geen dokter, wetenschapper of tandarts. Wel één van de miljoenen amalgaamslachtoffers, die nog juist genoeg gezond verstand overhoudt om het kwikvergiftigingsprobleem aan de kaak te stellen.
— We verstrekken geen medisch advies. —
:idea: Bezoek ook onze zustersite: www.biotandarts.be waar je biotandartsen kunt vinden, waarderen of toevoegen.
Avatar gebruiker
admin-amalgaam.be
Site Admin
 
Berichten: 432
Geregistreerd: ma mei 16, 2005 6:45 pm
Woonplaats: België

Berichtdoor EmbodiedMind » za aug 18, 2012 11:42 pm

We klagen al lang dat het in België moeilijk is om echt heel degelijke biotandartsen te vinden. Maar ik geef toe dat het lastig is aan te tonen hoe gevaarlijk het al dan niet is om bv. zonder zuurstof voor de patiënt te werken, zoals de meesten dus doen hier. Hoeveel kwikdamp kan er vrijkomen met een sterke afzuiging? Trouwens, we lopen eerst jaren met vergif in onze mond dat dagelijks in ons lichaam komt en we willen dan dat er bij de verwijdering niet het minste kwikdamp vrijkomt. Ik begrijp dat sommige tandartsen dat misschien overdreven vinden.


Ik begrijp zeker die tandartsen, maar ik wil gewoon op zeker spelen. Mocht er een bio-tandarts zijn in België die alles doet "zoals het hoort" (cleanup, lidocaïne,...) dan hoor ik dat graag (voorkeur België boven Duitsland natuurlijk, zowel qua afstand als qua terugbetaling), want voorlopig valt het niet af te leiden uit de lijst met tandartsen. Ik kan natuurlijk alle tandartsen bellen/mailen, maar da's toch ook een omslachtige oplossing.
Dus kort en bondig samengevat: liefst een tandarts in België die Clean-up en lidocaïne gebruikt, anders een adres in Duitsland (liefst zo Westelijk mogelijk uiteraard).

De link tussen darmproblemen en amalgaamvullingen wordt door kwik-deskundigen heel dikwijls gelegd. Maar dat is niet algemeen te zeggen. Kwik is een vergif dat cellen en zenuwstelsel aantast.


Da's natuurlijk het probleem. Kwik kan een hele resem vage klachten veroorzaken die elk op hun beurt een hele reeks andere oorzaken en medeoorzaken kunnen hebben. Da's meteen ook (deel van) de reden waarom de wetenschappelijke wereld nog weinig de link legt tussen amalgaam en allerlei gezondheidsproblemen. Het is bijzonder moeilijk om met vrij grote zekerheid vast te stellen dat er een link is tussen amalgaamvullingen en een bepaalde aandoening. Bovendien is er dan nog eens vaak een gevoeligheid voor bepaalde metalen (nikkel bijvoorbeeld), allergieën in feite, die de hele zaak nog eens bemoeilijken. Het blijkt dat een aantal gevallen aan metaalallergie kunnen toegeschreven worden (en dus niet aan de neurotoxiteit van kwik). enz. enz. Reden tot bezorgheid is er zeker (voor mij genoeg om tot verwijdering over te gaan), maar een (mono)causale link is bijzonder moeilijk aantoonbaar.

Ik hoop dat je hier verder verslag blijft doen van je ervaringen.


Dat zal ik zeker doen :)

Ben
Avatar gebruiker
EmbodiedMind
 
Berichten: 2
Geregistreerd: di aug 14, 2012 9:53 pm

Berichtdoor patrick » do sep 13, 2012 1:51 am

Hallo Ben,

ik heb gisteren 11/09/12 mijn kans gewaagd in Düsseldorf, op 200km van Antwerpen waar ik woon en bijna zeker zonder terugbetaling. Ik was afgegaan op de informatie op de website van de betreffende "ganzheitliche" praktijk. Ik ben er stellig zeker van dat er enkele dagen geleden nog stond "indien gewenst passen wij patiëntbeademing toe". Dit stukje tekst is nu echter verdwenen, ik vraag me af of dat door mijn bezoek gisteren was ?
Mijn voornaamste doel was nl. om binnen de categorie tandartsen die de basic technische voorzorgen nemen, zoals Clean Up, rubberdam, veilige verdoving, een te vinden die ook het extra van de aparte beademing van de patiënt biedt, om te vermijden dat je de nog vrijkomende kwikdampen zou inademen.
Ik stond helaas voor aap, want de beademing deden ze al een tijd niet meer. Nochtans was mij dat enkele weken voor de afspraak nog bevestigd door de receptioniste met wie ik belde, daar ben ik stellig zeker van, want het was mijn belangrijkste selectiecriterium geworden, op basis waarvan ik 4 Belgische tandartsen niet heb gekozen.
Ik heb uiteindelijk in Duitsland - omdat ik nu toch daar zat, en heel de behandeling ongeveer een maand heb uitgesteld, met weer toenemende symptomen, ondanks inname van MercuClean - toch maar 2 van de 4 vullingen laten verwijderen (1 kwadrant).
In plaats van beademing kreeg ik een papieren mondmasker met gouden coating, wat volgens de hoofdarts ook "voldoende bescherming" biedt. Wie zal het zeggen, ik heb er nog geen info over gevonden.
In de verdoving kreeg ik wel inspraak. Ik meen begrepen te hebben dat men mij verdoofd heeft met een mepivacaine-gebaseerd product, ik dacht Mepivastesin™. Op de site van de De Bosscher stichting vind ik daar geen tegenindicaties over.

Volgens deze praktijk scholen zij zich regelmatig bij in natuurlijke geneeskunde, er prijken een aantal stempels en labels op de website, en zijn ze maar met 3 dergelijke gediplomeerde natuurlijke praktijken in Duitsland, ik meen nog een in Berlijn en een in München. Maar zelfs de elementaire voorzichtigheid mbt. gevaar kwikdampen tijdens verwijdering amalgaam wordt niet in acht genomen. Dit werpt bij mij de vraag op: wat garandeert dat, zo'n zelf toegekend label als "natuur-", "holistisch", "bio", "ganzheitlich"... niks dus.

Dit om maar te zeggen: in Duitsland is het ook niet gegarandeerd beter.
En voor de goedkoop moet je het zeker niet doen. Ik was bijna 570 EUR kwijt incl. de rit erheen + parking.

Ik probeer denkelijk zelf nog contact te nemen met Pascal Eppe in Etalle (Wallonië, 225 km van Antwerpen maar dan wel terugbetaalbaar zeker ?), volgens zijn website volledig natuur, bio en wat al meer. Ik wil nu wel eens die proef op de som nemen. Het is voor me tenslotte bijna een vergelijkende studie geworden.
En als die niet beademt, dan ga ik toch gewoon naar mijn klassieke tandarts, met een zelfvervaardigd beademingsmasker zoals ik al een tijd van plan was, en doe haar zelf de Clean Up stukken tegoed die ik voor 80 $ heb aangekocht via de site van IAOMT.org, en vraag haar een raam open te zetten en de airco op max. Want dat is het beste wat je - kwa verwijderingsveiligheid - blijkbaar kan bereiken in België.

Patrick
Avatar gebruiker
patrick
 
Berichten: 22
Geregistreerd: vr aug 03, 2012 8:25 pm
Woonplaats: Ekeren

Re: Amalgaam verwijderen in Duitsland?

Berichtdoor lassie » wo feb 25, 2015 11:25 pm

Bedankt Patrick om je ervaringen hier neer te pennen.

Ik weet niet of je nog op de site komt, maar het zou me wel interesseren wat je te weten bent gekomen over de werkwijze van Pascal EPPE.

Het is idd frustrerend om een echte bio-tandarts te vinden in België. Er wordt nogal gemakzuchtig gedaan over bepaalde voorzorgsmaatregelen die nochtans als standaard worden beschouwd door de iaomt. Zelfs al wordt er naartoe verwezen op sommige sites (zoals dental micholt), dan nog is het niet gegarandeerd dat ze effectief alle protocollen opvolgen.

Ik dacht er uiteindelijk eentje te hebben gevonden, nl. Daphne Hermans uit Peer die Externe luchttoevoer patient aanbiedt (staat op de site van biotandarts), maar die zei dat ze geen nieuwe patienten meer aanneemt, dus dat is jammer.

Teleurstellend was ook tandarts Lieven Vandewalle die niet eens kon antwoorden op de simpele vraag 'welke voorzorgsmaatregelen hij gebruikte' oftewel op welke manier hij amalgaamvullingen verwijderde..daarop antwoordde hij patroniserend 'de veilige manier'.
En ondanks er op de site van biotandarts.be staat dat hij rubberdam gebruikt, is dat blijkbaar niet (meer) het geval. En ja, vlgs hem 'staat er op die site ook zoveel' en 'we staan er op voor een reden zeker'. Wat zijn dat nu voor antwoorden? Lieven heeft duidelijk nog last van die ouderwetse, betweterige 'ik ben dokter en jij moet mij maar op mijn woord geloven zonder verdere uitleg, want het is allemaal voor je eigen bestwil' mentaliteit waar ik helemaal niet mee van dienst ben en dat gaat wellicht ook gepaard met het conventionele idee dat die 'heisa rond amalgaam' toch wel overdreven is, maar op WAT baseren zij zich dan eigenlijk? Toon mij dan de bewijzen of geef op z'n minst een degelijke uitleg ipv met betweterige, vage antwoorden af te komen.
lassie
 
Berichten: 2
Geregistreerd: vr feb 20, 2015 3:38 pm

Re: Amalgaam verwijderen in Duitsland?

Berichtdoor patrick » do feb 26, 2015 12:17 am

Beste "lassie", ik heb Pascal Eppe nooit gecontacteerd vrees ik. Ik was mijn frustrerende zoektocht zo beu na een 7-8-tal artsen te hebben bezocht (o.a. die Vandewalle die inderdaad een loopje neemt met de ernst van het gegeven en het etiket "bio-tandarts" niet verdient) dat ik uiteindelijk de laatste 2 kwikvullingen er door mijn eigen (ouderwetse) tandarts heb laten uithalen. Ik heb gewoon de bluts maar met de buil genomen, en denk niet hiervan gevolgen gemerkt te hebben. Ik heb haar wel Cleanup afzuigstuk laten gebruiken. Ik heb die trouwens zelf aangekocht, heb nog tientallen exemplaren liggen, wil er altijd een bezorgen, past op de meeste standaard tandartsafzuiginstallaties.

Door zolang te zoeken (toch enkele maanden) naar een verantwoorde manier om kwik te verwijderen, heb ik trouwens als complicatie nog een driedubbele wortelontsteking opgelopen aan een van mijn kwikgevulde tanden, wat mij anderhalf jaar abnormale vermoeidheid heeft bezorgd. Dat was op zich apart ook weer een zoektocht, want geen enkele tandarts kon iets mis zien aan die tand, behalve vaststellen dat hij avitaal was - maar dat vindt geen enkele tandarts een probleem. Wortelkanaalvulling is dan zowat de standaard aanpak, maar als je je daarover instudeert besef je dat dat ook helemaal te mijden is.
Had ik toen sneller een knoop doorgehakt mbt. de kwikverwijdering, dan had die tand misschien niet ontstoken geraakt, en had ik nu nog een kies meer in mijn mond. Ik wil maar zeggen: tijdens je eigen zoektocht, hou best in de gaten of er geen andere klok wegtikt.

Mijn zoektocht en kwikverwijdering is nu bijna 3 jaar geleden. Ik ben wel geschrokken van een gevolg wat ik helemaal niet kon bevroeden: door het wegnemen van de metalen vullingen (die dus keihard zijn), in tegenover elkaar liggende kiezen, en die kiezen opnieuw laten opvullen met het zachtere composiet, zijn al mijn kiezen in versneld tempo beginnen slijten. Dit heeft allerlei andere nare effecten, en brengt me nu in een heel ander, eerder mechanisch-functioneel, sukkelstraatje. Gebitsslijtage brengt een verkeerde evolutie mee van de occlusie (de beet). Dat kan dan gecorrigeerd worden, maar vanaf dan is het een doorlopend slijt- en herstelcyclus waarin je voor de rest van je leven terecht komt. Er zijn dan weer cowboy-tandartsen die uit de losse pols beetcorrecties doen, door kiezen op te hogen met composiet, maar dit slijt bij mij blijkbaar op zo korte tijd weer weg dat een maand na datum ik alweer andere tanden zit te eroderen... niet dat ik hiervoor dat kwik in mijn mond zou hebben gelaten hoor, maar toch, het stemt tot nadenken. Eens men aan je gebit begint te sleutelen is het omzeggens om zeep.

Goed dat je die Daphne in Peer even vermeldt, ik had die nog aanbevolen aan anderen (zonder haar te kennen), maar nu ik weet dat die patiëntenstop houdt is dat ook alweer een doodlopende straat.
Avatar gebruiker
patrick
 
Berichten: 22
Geregistreerd: vr aug 03, 2012 8:25 pm
Woonplaats: Ekeren

Re: Amalgaam verwijderen in Duitsland?

Berichtdoor patrick » do feb 26, 2015 12:32 am

Ik heb even de website van Dental Micholt gelezen: nooit eerder zag ik een dergelijk uitgebreid pleidooi tegen gebruik van kwik - door een tandarts geschreven.
Zou dus wel eens de goeie plaats kunnen zijn om veilig kwik te laten verwijderen - als ze tenminste zelf het IAOMT protocol toepassen.
Verder staat de website wel bol van de andere te mijden traditionele technieken als endodontie (wortelkanaalvullen), implantaten, esthetische thk, bleaching enz. maar ja... die praktijken zijn zo ingeburgerd dat dat nooit meer zal uitgeroeid raken.
Avatar gebruiker
patrick
 
Berichten: 22
Geregistreerd: vr aug 03, 2012 8:25 pm
Woonplaats: Ekeren

Re: Amalgaam verwijderen in Duitsland?

Berichtdoor lassie » do feb 26, 2015 5:05 pm

Wow dat wist ik ook niet dat dit zulke gevolgen kan hebben ivm die slijtage waar je nu last van hebt.
Ken je trouwens Weston A. Price? Dat gaat over welke voeding het best is voor je tanden en algemene gezondheid, wat er ook veel toe doet. Maar idd, hij sprak eigenlijk ook al over het belang van de beet.

Bedankt wederom om mij daarover te waarschuwen, want ik heb 2 vullingen die aan weerskanten op hetzelfde niveau liggen die zouden vervangen moeten worden. En een andere vulling waar waarschijnlijk een groot gat onder ligt waar ik ook al een ontsteking op heb gehad. Ik ben daaromtrent ook onzeker wat er het best mee zou gebeuren, want de meesten zouden wellicht een wortelkanaalbehandeling aanbevelen, maar dat wil ik ook niet ivm het risico op chronische infecties. Ik weet niet zeker of de tand trekken het enigste alternatief is? Dat is aan de ene kant jammer, maar langs de andere kant is het ook stom om de amalgaam eruit te laten boren en mij te laten blootstellen aan kwikdampen , om dan alsnog tot de constatatie te komen dat hij in zijn geheel beter eruit getrokken wordt. :-s

Ik was al eens bij dental Micholt geweest. Dat is een praktijk waar meerdere tandartsen werken, maar bij verdere navraag gebruiken zij ook niet alle protocollen als aanbevolen door de IAOMT, ondanks ze er van op de hoogte zijn. Cleanup wordt gebruikt, maar rubberdam niet (misschien wel als je er op staat). Geen beademing of maskers voor zover ik weet en het ergste van al is dat de praktijk (buiten de wachtzaal) één grote ruimte is die gescheiden is door schermen zeg maar (geen muren) waardoor het wel eens kan zijn dat de patient die naast jou ligt een amalgaamverwijdering aan het ondergaan is en jij lekker die kwikdampen mee inademt :-s, ook al ben je daar voor een andere ingreep. Maar ja, ik ben weer aan het "overdrijven" zeker? smh.

Ik wilde ook nog er bij vertellen dat ik het wel frappant vond dat mevr Daphne Hermans die wel de juiste protocollen lijkt te volgen, maar geen nieuwe patienten meer aanneemt tegen mij zei dat 'iedereen zo zijn eigen methode heeft'. Dat gaf mij de indruk dat ze mij wilde doen geloven dat het bij een ander (die misschien niet al deze voorzorgsmaatregelen neemt) het ook wel goed (genoeg) zal zijn. Hoezo? Een chirurg die in iemands lichaam snijdt mag toch ook niet zeggen 'ik doe het op mijn manier' bv: al dan niet hygiënisch).

Maar enfin, er is toch nog licht aan het eind van de tunnel want ik heb Pascal Eppe gecontacteerd en hij zegt vlgs het protocol van L'IAOMT te werken ( masques charbon, canules d'aspiration Clean-UP, etc, etc....) Hij heeft ook een pdf meegeleverd met alle stappen die als minimaal worden beschouwd door de IAOMT. Dus ik denk dat ik bij hem nog veilig terecht kan. :)
lassie
 
Berichten: 2
Geregistreerd: vr feb 20, 2015 3:38 pm

Re: Amalgaam verwijderen in Duitsland?

Berichtdoor patrick » do feb 26, 2015 6:02 pm

Rubberdam is feitelijk niet echt relevant, want niet effectief tegen kwikdamp (is permeabel voor kwikdamp, die gaat er gewoon door).
Het is enkel nuttig om evt. kleine stukjes en spoelwater, die aan de Cleanup zou ontsnappen, op te vangen zodat je het niet doorslikt.
Zo'n groepspraktijk zonder ruimteventilatie is zeker te mijden.
Fijn dat Pascal Eppe toch toegankelijk is. Ik had de indruk gekregen dat hij geen praktijk meer voerde (vond meerdere adressen en telnrs. toen ik hem opspoorde), en eerder lezingen gaf e.d. Hou ons op de hoogte !

De ontsteking op mijn kies werd gevisualiseerd dmv. een 3D Cone Beam CBCT scan. Hierbij wordt je aan enorme dosissen RX straling blootgesteld, maar het is een heel nuttig diagnosemiddel, dus ook daar weer de bluts met de bijl genomen. Zonder zo'n scan had ik zelf nooit geweten dat er een driedubbele wortelontsteking op zat, want de kies was pijnloos.
Mijn advies (niet medisch geschoold, enkel als ervaringsdeskundige): laat je bewuste kies testen op vitaliteit (koudetest). Kan je zelf doen, er een ijsblokje tegenhouden. Als je niet binnen de 2-3 seconden een scherpe pijn voelt is hij niet meer vitaal. Dan is de pulpa afgestorven, en is hij potentieel al bevolkt met bacteriëen.
Als hij nog vitaal is: kwikvulling laten verwijderen en vervangen door composiet (of duurder: inlay)
Is hij niet meer vitaal: extractie. (of wortelkanaalvulling natuurlijk, maar dan loop je inderdaad ook risico op chronische problemen op lange termijn)

Ik heb ook meerdere tandartsen horen zeggen: "ik heb mijn methode gekozen". Dat was dan meestal een kleine subselectie van het IAOMT protocol, wat op zich weinig zin heeft als je het niet volledig volgt. Ik heb ook een zelfstandig beroep, waarin ik mijn methode heb gekozen voor de aanpak van diverse problematieken. Maar als men mij morgen zou confronteren met objectieve onweerlegbare informatie dat mijn methode nadelig is voor mijn klanten of hun apparatuur (het gaat in mijn beroep dan over machines, nog niet eens over mensen), dan zou ik me moreel verplicht voelen mijn methode aan te passen. Maar tandartsen denken daar anders over. Net omdat kwikdamp geurloos, smaakloos, onzichtbaar is is het gewoon bijzonder makkelijk het probleem weg te wuiven.
Avatar gebruiker
patrick
 
Berichten: 22
Geregistreerd: vr aug 03, 2012 8:25 pm
Woonplaats: Ekeren

Re: Amalgaam verwijderen in Duitsland?

Berichtdoor Vandewalle Lieven » di maart 01, 2016 8:09 pm

lassie schreef:Bedankt Patrick om je ervaringen hier neer te pennen.

Ik weet niet of je nog op de site komt, maar het zou me wel interesseren wat je te weten bent gekomen over de werkwijze van Pascal EPPE.

Het is idd frustrerend om een echte bio-tandarts te vinden in België. Er wordt nogal gemakzuchtig gedaan over bepaalde voorzorgsmaatregelen die nochtans als standaard worden beschouwd door de iaomt. Zelfs al wordt er naartoe verwezen op sommige sites (zoals dental micholt), dan nog is het niet gegarandeerd dat ze effectief alle protocollen opvolgen.

Ik dacht er uiteindelijk eentje te hebben gevonden, nl. Daphne Hermans uit Peer die Externe luchttoevoer patient aanbiedt (staat op de site van biotandarts), maar die zei dat ze geen nieuwe patienten meer aanneemt, dus dat is jammer.

Teleurstellend was ook tandarts Lieven Vandewalle die niet eens kon antwoorden op de simpele vraag 'welke voorzorgsmaatregelen hij gebruikte' oftewel op welke manier hij amalgaamvullingen verwijderde..daarop antwoordde hij patroniserend 'de veilige manier'.
En ondanks er op de site van biotandarts.be staat dat hij rubberdam gebruikt, is dat blijkbaar niet (meer) het geval. En ja, vlgs hem 'staat er op die site ook zoveel' en 'we staan er op voor een reden zeker'. Wat zijn dat nu voor antwoorden? Lieven heeft duidelijk nog last van die ouderwetse, betweterige 'ik ben dokter en jij moet mij maar op mijn woord geloven zonder verdere uitleg, want het is allemaal voor je eigen bestwil' mentaliteit waar ik helemaal niet mee van dienst ben en dat gaat wellicht ook gepaard met het conventionele idee dat die 'heisa rond amalgaam' toch wel overdreven is, maar op WAT baseren zij zich dan eigenlijk? Toon mij dan de bewijzen of geef op z'n minst een degelijke uitleg ipv met betweterige, vage antwoorden af te komen.
Vandewalle Lieven
 
Berichten: 2
Geregistreerd: ma feb 29, 2016 8:03 pm

Re: Amalgaam verwijderen in Duitsland?

Berichtdoor Vandewalle Lieven » di maart 01, 2016 8:23 pm

Blijkbaar heb ik ooit een zekere Patrick en Lassie ontgoochelt in mijn reactie aan de telefoon.Ik gebruik bij verwijdering altijd het Clean Up systeem met waterkoeling en krachtige afzuiging.Bovendien komen de meeste amalgaamvullingen los uit hun retentiezones na kortstondig boren zodat ze als een blokje kunnen verwijderd worden.Indien ik onzorgvuldig te werk zou gaan zou ik mezelf al jaren blootgesteld hebben aan kwikdampen,zonder resultaat ? Belangrijk is ook wat je als vervangende vulling plaatst.
De huidige composieten bieden voldoende weerstand aan abrasie en slijtage,maar zijn zeker in diepe caviteiten af te raden.Ook glasscarbomeer zou ik niet meer in diepe caviteiten plaatsen zonder biodentine of calcicur bescherming.Daarvoor moet je het etiket "biotandarts" niet dragen.Dat omvat veel meer dan dat.(homeopathie,neuraaltherapie,EAV,orthomoleculaire geneeskunde e.d.)
Aangezien de meeste patiënten reeds in behandeling zijn bij een arts/therapeut wens ik niet te interfereren met hun behandeling.tandarts Vandewalle
Vandewalle Lieven
 
Berichten: 2
Geregistreerd: ma feb 29, 2016 8:03 pm

Re: Amalgaam verwijderen in Duitsland?

Berichtdoor patrick » wo maart 02, 2016 3:48 am

Beste tandarts Vandewalle, ik vind het moedig dat u zichzelf kenbaar maakt en verdedigt op dit forum.
U hebt een erg eigen aanpak, dat mag zeker gezegd worden, bijv. alleen de manier waarop u speels een volle pot met uitgenomen amalgaamvullingen opent en in het gezicht van de patiënt duwt, als om het risico van kwikdampen te ridiculiseren. Eerlijk gezegd was ik geschokt achteraf. U scheen daarmee te willen illustreren dat er niet echt gevaar is. Nee natuurlijk niet, niet acuut. Wel op lange termijn. Daar gaat nu heel de problematiek om: de langdurige (decennialange) blootstelling aan lage dosissen kwikdamp uit vullingen. En dat ontkracht u heus niet door met dat blik te goochelen.

Ik herinner mij dat u tijdens ons gesprek vermeldde dat u periodiek een kuur Mercuclean tabletten gebruikt om toch zeker ook uzelf te ontgiften van de eventuele dampen die vrijkomen bij het boren in kwikvullingen. Dit is zeker niet overbodig. Het deksel van het blik of container waar u de vullingen in bewaart moest maar eens niet hermetisch sluiten.

Ik vraag mij af wat een meting in uw praktijkruimte met een Jerome kwikdampmeetapparaat zou aangeven. Hebt u - die zichzef toch begaan noemt met de problematiek - daar al ooit eens over gedacht om ter uwer eigen informatie zulke meting uit te voeren ? Zulke apparaten kunnen gehuurd worden, voor de prijs ter waarde van enkele consultaties.

Wat er ook van zij, u hebt een eigen aanpak en eigen stijl. Zwierig, nonchalant, innemend en niet oncharmant. Enigszins buiten de lijntjes kleurend. Ik ben achteraf nooit terug bij u op consult geweest, maar heb niet geaarzeld om kennissen door te verwijzen die zich niet langer gehoord of geholpen voelden door hun tandarts in zijn glanzende gerenoveerde elitepraktijk, en van wie ik dacht dat ze uw persoonlijke stijl wel zouden smaken. Ik heb hen wel zorgvuldig vermeld welke onderwerpen zij niet met u moeten aansnijden, om ook niet het open blik kwikdamp in het gelaat opgedrongen te krijgen.

Wetende wat ik nu 3,5 jaar na mijn kwikepisode, zowel uit eigen lichamelijke en geestelijke ervaring als uit lectuur, weet van het effect van blootstelling aan kwik, lees ik achteraf bekeken uw enigszins aparte stijl als een vroege manifestatie van chronische kwikintoxicatie. Jawel, ik bedoel wat u meent te begrijpen. Ik wens u uiteraard niets kwaads toe, maar elke tandarts die belijdt de problematiek van kwik ernstig te nemen, begint met in zijn eigen privépraktijk grondige maatregelen te nemen, met het oog op zijn eigen gezondheid. Niet per se zijn huidige gezondheid, maar die over 10-20-30 jaar. En bewaart zeker geen blik kwikvullingen in zijn cabinet als educatief materiaal dat te pas en te onpas bovengehaald wordt.

Het is u allicht niet bekend, maar de ADA heeft vrij draconische veiligheidsvoorschiften opgesteld voor het gebruik van kwik in tandartskabinetten. Gelekt (opgewarmd) kwik dient als een chemische ramp beschouwd te worden en als dusdanig aangepakt en behandeld met speciale cleaning kits en veiligheidskleding, inclusief mondmaskers. Maar de ADA waarschuwt ook voor minuscule kwikdruppels die vallen, stollen en daarna permanent verweven zitten in bv. vloerbekleding in kabinetten, en daar langdurige blootstelling voor de tandarts en assistenten vormen. Zélfs de ADA waarschuwt hiervoor, maar u bewaart (als een soort talisman of trofee ?) een vol blik uitgenomen kwikvullingen. Vergeef me dat ik dan twijfels heb of u het label "bio-tandarts" verdient.

Onze langetermijn gezondheid, daar zijn wij op dit forum mee begaan, met onze toekomstige gezondheid na het dragen van kwikvullingen, de gelukkigen althans. De onfortuinlijken hier zijn zij die helaas door vermoedelijk kwikintoxicatie al verregaande gezondheidsproblemen hebben geaccumuleerd en daar nu dagdagelijks mee moeten worstelen ; problemen die niet meer zijn op te lossen door het eenvoudig verwijderen van amalgaamvullingen.

Deze tekst is niet bedoeld als aanval op uw persoon. Ik durf gewoon hopen dat u bij volgende consulten met klanten die op zoek zijn naar een "veilige" tandarts voor kwikverwijdering, iets meer delicaatheid aan de dag zou leggen. Toch als u werkelijk begaan bent met de problematiek rond gebruik van kwik.
Avatar gebruiker
patrick
 
Berichten: 22
Geregistreerd: vr aug 03, 2012 8:25 pm
Woonplaats: Ekeren



Spiritoo alternatief sociaal netwerk

Keer terug naar Saneren, verwijderen, alternatieve vullingen, enz...

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

Spiritoo alternatief sociaal netwerk
cron