Spiritoo alternatief sociaal netwerk

Apexresectie met amalgaan afsluiting

Als amalgaam zo ongezond blijkt moet het uit ons lichaam, maar hoe?
Wat zijn de alternatieven en zijn die wel zo zuiver?
Kosten? Terugbetaling?

Moderator: admin-amalgaam.be

Apexresectie met amalgaan afsluiting

Berichtdoor Cil_ » vr maart 25, 2016 11:46 pm

Zo'n twintig jaar geleden heb ik diverse apexresecties ondergaan en als gevolg daarvan zijn zo'n zeven wortelpunten tijdens de operatie afgesloten met een amalgaam vulling (een paar weken geleden is bij mij een wortelpunt afgesloten met MTA). Op internet kan ik veel informatie vinden over het vervangen van amalgaam vullingen maar heb ik geen artikelen/forums gevonden over wortelpunt vullingen van amalgaam. Dit forum lijkt me de juiste plek om naar informatie te vragen. Dus bij deze, heeft iemand links naar artikelen/forums over dit onderwerp of nog beter zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Cil_
 
Berichten: 3
Geregistreerd: vr maart 25, 2016 12:43 pm

Re: Apexresectie met amalgaan afsluiting

Berichtdoor admin-amalgaam.be » za maart 26, 2016 2:39 pm

Welkom hier op het amalgaamforum.
Het klopt inderdaad dat we nog geen specifieke informatie hebben over wortelpuntbehandeling, doordat het nog technischer is dan algemene vullingen. :?
Globaal gezien gelden natuurlijk dezelfde gevaren ivm de giftigheid van amalgaam.
Wortelkanaalbehandeling op zich is hoe langer hoe meer omstreden door de moeilijkheid om de omgeving compleet te zuiveren en zuiver te houden van bacteriën.
Wat de effecten van apexresectie (operatie/inkorting van de wortelpunt) betreft, zullen we hopelijk in de toekomst hier meer kunnen vernemen.
Het enige wat ik hier momenteel kan vermelden is volgende link (Eng.) over MTA: http://www.healthmantra.com/REVIEWS/MTA.shtml
Hopelijk komen hier nog mensen deze informatie aanvullen met ervaringen.
Ik ben geen dokter, wetenschapper of tandarts. Wel één van de miljoenen amalgaamslachtoffers, die nog juist genoeg gezond verstand overhoudt om het kwikvergiftigingsprobleem aan de kaak te stellen.
— We verstrekken geen medisch advies. —
:idea: Bezoek ook onze zustersite: www.biotandarts.be waar je biotandartsen kunt vinden, waarderen of toevoegen.
Avatar gebruiker
admin-amalgaam.be
Site Admin
 
Berichten: 432
Geregistreerd: ma mei 16, 2005 6:45 pm
Woonplaats: België

Re: Apexresectie met amalgaan afsluiting

Berichtdoor Cil_ » zo maart 27, 2016 9:55 am

Bedankt voor de link over MTA. Mijn endodontoloog zegt dat amalgaam afsluitingen niet goed afsluiten en MTA veel beter is. Terug naar de amalgaam afsluitingen in mijn kaak. de vullingen zitten op de puntjes van de wortels maar aan de bovenkaken, wangzijde zie je licht/donkergrijze verkleuring over een lengte van ongeveer 2 cm (een streep dus) in mijn tandvlees. Hoe kan een puntje amalgaam zo'n groot gebied verkleuren? Ik vind dit best verontrustend. Verwijderen is ook niet niks, weer tandvlees opensnijden, door de kaak boren om het amalgaam te verwijderen en MTA te plaatsen. Ik ben heb al jaren weinig energie en concentratie problemen en krijg vaak rond de middag hoofdpijn. Nu heb ik ook nog een hinderlijke pieptoon in mijn oren die gedurende de dag erger wordt. Ik hoop dat deze pieptoon het gevolg is van de ontstekingen die ik nu links en recht boven in mijn kaak heb en dat deze weer verdwijnt na revisie van de wortelkanaalbehandeling. Hopelijk komen er nog reacties op mijn post, bedankt zover.
Cil_
 
Berichten: 3
Geregistreerd: vr maart 25, 2016 12:43 pm

Re: Apexresectie met amalgaan afsluiting

Berichtdoor Mark » za apr 02, 2016 11:25 pm

Ik heb nog nooit gehoord dat wortelpunten met amalgaam werden afgevuld. Dat zou wel eens 40 jaar geleden kunnen zijn. Hoe bent u aan die informatie gekomen. Hebt u hiervan een bewijs, staat het in uw status? Lijkt me sterk wat tandartsen zouden zoiets nooit in hun verslag vastleggen.
Mark
 
Berichten: 32
Geregistreerd: wo jan 14, 2015 8:39 pm

Re: Apexresectie met amalgaan afsluiting

Berichtdoor Cil_ » zo apr 03, 2016 12:09 am

De eerste afsluiting dateert van zeker 25 jaar geleden. De overige zijn ook van rond de 20 jaar geleden. Precies weet ik de jaartallen niet. De meest recente, met MTA is van een maand geleden. De kaakchirurg merkte bij het zien van de OPT op dat het vulmateriaal van toen nu (2016) niet meer gebruikt wordt maar vooral MTA. In een publicatie van september 2008 van tandarts-endodontoloog Marga van Ree staat dat toen 35% van de kaakchirurgen met amalgaam afsluitingen werkten, zo uitzonderlijk was amalgaam in 2008 niet, dus in de jaren daarvoor zeker ook niet. Zie link naar de publicatie: http://www.endopraktijkree.nl/img/conte ... rurgie.pdf
In deze publicatie staat dat in 2008 ook IRM gebruikt wordt, ik weet niet of IRM op röntgenfoto's hetzelfde beeld geeft als amalgaam. En of het dezelfde donkere verkleuringen op het tandvlees geeft? Bij mijn volgende bezoek aan de endodontoloog zal ik navragen of er kans is dat de vullingen van IRM zijn (mijn allereerste vulling is zeker van amalgaam). Aan de hand van mijn OPT kan ik zeggen dat een MTA afsluiting een heel ander beeld geeft dan mijn andere zes wortelpunt afsluitingen.
Cil_
 
Berichten: 3
Geregistreerd: vr maart 25, 2016 12:43 pm

Re: Apexresectie met amalgaan afsluiting

Berichtdoor Gezond » wo nov 14, 2018 10:15 am

Aan Cil:
Het is nu wat jaren verder, heeft u iets laten doen aan de amalgaam afsluiting(en) van uw wortelkanalen?
Ik heb er een in het wortelkanaal van een voortand, hetgeen mij niet verteld was door de tandarts die het er in zette, maar 10 jaar later zei een andere tandarts mij dat er dus amalgaam in zit en het mijn gezondheidsklachten (chronisch moe, slechte concentratie, autoimmuun ziekte etc) die rond die tijd begonnen zijn, zou hebben kunnen veroorzaakt.
Ik sta op het punt om het eruit te laten halen middels een tandextractie, en wil graag meer weten hierover. Ik kan nergens informatie hierover vinden, alleen over het weghalen van amalgaam vullingen in de tanden, maar dus niet in de wortelkanalen, alhoewel dat oook bij veel mensen gebeurd is. Het is niet waar dat dat alleen lang geleden gebeurde, bij mij dus zo'n 10 jaar geleden, in Nederland door een normaal bekend staande tandarts.
Ik hoop dat u dit bericht leest en op het forum uw ervaringen met het al dan niet uitvoeren van revisie van uw (amalgaam afgesloten) wortelkanalen deelt. En misschien heeft u inmiddels wel meer informatie gevonden over het verwijderen van amalgaam afsluitingen (sealers in Engels)?
Gezond
 
Berichten: 1
Geregistreerd: di nov 13, 2018 11:58 pm

Re: Apexresectie met amalgaan afsluiting

Berichtdoor admin-amalgaam.be » zo nov 25, 2018 12:50 pm

Gezond schreef:Aan Cil:
Het is nu wat jaren verder, heeft u iets laten doen aan de amalgaam afsluiting(en) van uw wortelkanalen?
...

Beste "Gezond",
U kunt altijd proberen om een bepaalde persoon te bereiken via een PM (personal message) door bij hun bericht rechtsboven op het PM blokje te klikken en dan een bericht te sturen en dat komt dan in hun mailbox.
Dit omdat ik zie dat er geen reactie kwam, hoewel normaal een mail verstuurd wordt aan iedereen die geabonneerd is op dit onderwerp.
Ik ben geen dokter, wetenschapper of tandarts. Wel één van de miljoenen amalgaamslachtoffers, die nog juist genoeg gezond verstand overhoudt om het kwikvergiftigingsprobleem aan de kaak te stellen.
— We verstrekken geen medisch advies. —
:idea: Bezoek ook onze zustersite: www.biotandarts.be waar je biotandartsen kunt vinden, waarderen of toevoegen.
Avatar gebruiker
admin-amalgaam.be
Site Admin
 
Berichten: 432
Geregistreerd: ma mei 16, 2005 6:45 pm
Woonplaats: België



Spiritoo alternatief sociaal netwerk

Keer terug naar Saneren, verwijderen, alternatieve vullingen, enz...

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

Onze Gezonde Boeken - Klik erop voor info - Bestellen is amalgaam.be steunen! Amalgaam.be is een vrijwillig initiatief, zonder subsidies.
Jullie aankopen zijn NODIG om gedeeltelijk de kosten van deze site te dragen. Laat het niet aan de anderen over aub. Danku!


Boek: Genees Tandbederf door voeding, van Ramiel Nagel

Er zijn nog veel andere gezondheidsboeken via deze link (klik) te bekijken of te bestellen met thuisbezorging (NL + B)!
JOUW STEUN IS NOODZAKELIJK!
cron