Spiritoo alternatief sociaal netwerk

Glasscarbomer

Als amalgaam zo ongezond blijkt moet het uit ons lichaam, maar hoe?
Wat zijn de alternatieven en zijn die wel zo zuiver?
Kosten? Terugbetaling?

Moderator: admin-amalgaam.be

Glasscarbomer

Berichtdoor Sandra » vr maart 10, 2006 7:53 pm

Heeft er al iemand ervaring met Glasscarbomer als vulmateriaal. Dit is een biologische kies- en tandvulling en zou vanaf januari 2006 (Nederland) bij de tandarts aanwezig zijn.

Groetjes Sandra 8)
Sandra
 
Berichten: 32
Geregistreerd: vr maart 10, 2006 7:17 pm
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel (NL)

glasscarbomer en andere nieuwe vullingsmaterialen

Berichtdoor berg444 » ma maart 20, 2006 11:20 am

Hier lees je er alles over:
http://www.glasscarbomer.nl/nl/home/


Hier ook een nieuw Japans vulmiddel, maar is nog niet op de markt. Hier wordt gezegd dat boren helemaal niet meer nodig is.
http://www.elsevier.nl/nieuws/wetenscha ... index.html


klik door op glazuur en je leest er nog veel meer over in het Engels.

Waarom werken die url tags niet? snap dit niet.
Avatar gebruiker
berg444
 
Berichten: 33
Geregistreerd: do maart 16, 2006 2:08 pm
Woonplaats: Nederland, bij Nijmegen

Berichtdoor admin-amalgaam.be » ma maart 20, 2006 11:33 am

Ok, de url's kun je best gewoon intypen of plakken zonder de "tags". Ik heb het voor je aangepast. :)

Ik heb een tijdje geleden die firma van Glasscarbomer aangeschreven voor informatie, maar nog niets ontvangen. :( Als ik iets heb zet ik het bij op de site.

Groetjes,
Pieter
Ik ben geen dokter, wetenschapper of tandarts. Wel één van de miljoenen amalgaamslachtoffers, die nog juist genoeg gezond verstand overhoudt om het kwikvergiftigingsprobleem aan de kaak te stellen.
— We verstrekken geen medisch advies. —
:idea: Bezoek ook onze zustersite: www.biotandarts.be waar je biotandartsen kunt vinden, waarderen of toevoegen.
Avatar gebruiker
admin-amalgaam.be
Site Admin
 
Berichten: 432
Geregistreerd: ma mei 16, 2005 6:45 pm
Woonplaats: België

Berichtdoor Sandra » ma maart 20, 2006 8:04 pm

Dat Japanse vulmiddel lijkt mij niets.

Glascarbomer is een biologische kies en tandvulling.
Ik weet dat twee tandartsen (uit den-Haagen en Zoetermeer) deze vulling hebben uitgevonden.
Raimond van Duinen en Willem van den Bosch. Dus ik weet waar ik terecht kan als mijn tandarts en de Biotandarts deze vulling niet gebruikt.

Bedankt
Sandra
 
Berichten: 32
Geregistreerd: vr maart 10, 2006 7:17 pm
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel (NL)

Berichtdoor admin-amalgaam.be » ma maart 20, 2006 8:23 pm

De summiere informatie die ik van de fabrikant ontving:

Je kunt uitgebreide informatie over onze producten vinden op onze website (NL-ENG-DUI): http://www.glasscarbomer.com
De website is vooral bedoeld voor de tandheelkundige professie.
 
Onze producten zijn momenteel alleen in Nederland verkrijgbaar bij drie internationale dental depots: Henry Schein Demedis - Almere, Dental Union - Nieuwegein, ADT - Oisterwijk.
Onze producten worden binnen enkele weken ook via bovenstaande dental depots in Belgie en Luxemburg verkocht.


Anderzijds: dat Japans product en methode lijken wel heel nieuw en doen nogal wat vragen rijzen, zodat het me gezond lijkt veel extra onderzoek af te wachten.

Pieter
Ik ben geen dokter, wetenschapper of tandarts. Wel één van de miljoenen amalgaamslachtoffers, die nog juist genoeg gezond verstand overhoudt om het kwikvergiftigingsprobleem aan de kaak te stellen.
— We verstrekken geen medisch advies. —
:idea: Bezoek ook onze zustersite: www.biotandarts.be waar je biotandartsen kunt vinden, waarderen of toevoegen.
Avatar gebruiker
admin-amalgaam.be
Site Admin
 
Berichten: 432
Geregistreerd: ma mei 16, 2005 6:45 pm
Woonplaats: België

Berichtdoor Sandra » ma maart 20, 2006 10:05 pm

De informatie is duidelijk daar heb ik wel wat aan.
Mijn besluit om glasscarbomer te nemen is bevestigd.
Dank je wel.

Sandra 8)
Sandra
 
Berichten: 32
Geregistreerd: vr maart 10, 2006 7:17 pm
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel (NL)

Berichtdoor Bio Tandadviseur » di apr 11, 2006 3:13 pm

Glass Carbomeer is een dicht bij de glasionomeren aanleunende vulstof maar vermengd met Bisgma hars.
Dus “geen kunststof “ is wat eufemistisch maar wat het meest stoort is de “fluoridenafgave” : niet okee
Dit is de visie van een anonieme adviseur van Amalgaam.be — Het is geen medisch advies en we wijzen dus elke verantwoordelijkheid af.
Avatar gebruiker
Bio Tandadviseur
 
Berichten: 5
Geregistreerd: ma nov 07, 2005 11:00 am

Berichtdoor Sandra » do apr 13, 2006 10:00 pm

Beste bio tandadviseur

Waar staat het beschreven over "bisgma hars", ik kan dat nergens vinden.
Volgens mij is er geen fluoride afgave.
Mij lijkt het juist de vulling die ik zou willen toepassen.


De fluorapatiet deeltjes bevorderen de remineralisatie waardoor een optimale hechting wordt verkregen. Glass Carbomer mineraliseert langzaam in fluorapatiet (pseudoglazuur). Glass Carbomer Fillings en Fissure Sealants bevorderen tevens de remineralisatie van beginnende gaatjes en licht aangetaste elementen, zodat (uitgebreide) restauratie niet altijd nodig is. De toevoeging van fluorapatietdeeltjes aan Glass Carbomer is gepatenteerd.


Fluorapatiet
Mineraalbestanddeel van het tandglazuur. Ontstaat door inbouw van een fluoridedeeltje in het hoofdbestanddeel van het tandglazuur, nl hydroxyapatiet. Hierdoor wordt het tandglazuur beter bestand tegen de inwerking van zuren.

Glass Carbomer bevat géén zware metalen zoals kwik. De behandeling met glass carbomer is veilig voor de mens en er komen geen schadelijke stoffen vrij. Restafval is afbreekbaar of te recyclen. Het materiaal belast het milieu niet.

Eigenlijk heb ik nog geen beter alternatiefgezien.

Graag zou ik een uitleg willen waarom je deze vulling niet okee vindt?

Groetjes Sandra 8)
Amalgaam maakt meer kapot dan je lief is !!!
Sandra
 
Berichten: 32
Geregistreerd: vr maart 10, 2006 7:17 pm
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel (NL)

Berichtdoor Bio Tandadviseur » vr apr 14, 2006 9:38 am

De tekst die ik hieronder “copy/paste” komt van hun eigen website.
De info over het hars van een vertegenwoordiger van de verdeler van het produkt.

“Glass Carbomer is biocompatibel, het geeft fluoride af en hecht zich bijzonder goed aan dentine en glazuur waardoor de afsluiting tussen element en restauratie optimaal wordt. Deze afsluiting is zeer resistent tegen caries.

Glass Carbomer bevat zeer kleine glasdeeltjes.

Glass Carbomer is zuurbestendig. Behalve fluoride, bevat Glass Carbomer fluorapatiet hetgeen de remineralisatie bevordert.”
Dit is de visie van een anonieme adviseur van Amalgaam.be — Het is geen medisch advies en we wijzen dus elke verantwoordelijkheid af.
Avatar gebruiker
Bio Tandadviseur
 
Berichten: 5
Geregistreerd: ma nov 07, 2005 11:00 am

Berichtdoor Sandra » vr apr 14, 2006 11:32 pm

Fluoride is niet het zelfde als fluor.
Fluorapatiet zit van nature al in je tanden.

Naar mijn idee kan ik deze vulling wel gebruiken.
Wat zou anders volgens jouw de beste optie zijn voor de vervanging van amalgaam?
Amalgaam maakt meer kapot dan je lief is !!!
Sandra
 
Berichten: 32
Geregistreerd: vr maart 10, 2006 7:17 pm
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel (NL)

Berichtdoor Sandra » zo aug 20, 2006 11:36 am

Hoi Pieter,

Ik heb net nog even bij de informatie op deze site gekeken bij het saneren. Nu heb ik eigenlijk nog een vraag. Wat weet jjij nu over Glass Carbomer. Kan ik die vulling nu wel of beter niet toepassen? Of toch beter composiet? Ik lees geen afkeurende informatie hierover. Donderdag laat ik een gedeelte saneren vandaar dat ik nu ineens twijfel.

Groetjes Sandra 8)
Amalgaam maakt meer kapot dan je lief is !!!
Sandra
 
Berichten: 32
Geregistreerd: vr maart 10, 2006 7:17 pm
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel (NL)

Berichtdoor admin-amalgaam.be » zo aug 20, 2006 1:50 pm

Dag Sandra,

Wat mij vooral treft is dat er fluoride wordt uitgescheiden door dat product. Het is zogenaamd goed tegen cariës, maar het is ook al lang omstreden, net zoals het toevoegen van fluoride aan drinkwater. Er zijn heel wat rapporten over de nadelige gevolgen van fluoride-inname voor de gezondheid.
Dus persoonlijk zou ik het niet gauw toepassen, temeer omdat er alternatieven zijn zonder fluoride: Zirkonium oxide (duur), of composiet, wat dan weer hormonale effecten zou kunnen hebben, maar daarvan is nog niet veel gebleken zover ik weet. Het ideale vulmiddel zal wel niet bestaan zeker?
Waarschijnlijk zul je toch best in overleg met je tandarts de knoop doorhakken. Sommige producten zijn ook specifiek meer geschikt voor bepaalde tandproblemen dan andere.
Zoals je ziet is een universele oplossing niet te geven, spijtig genoeg. :?

Veel succes ermee.

Pieter

ps: ik heb ook onze site-teksten ivm fluoride hier en daar aangepast.
Ik ben geen dokter, wetenschapper of tandarts. Wel één van de miljoenen amalgaamslachtoffers, die nog juist genoeg gezond verstand overhoudt om het kwikvergiftigingsprobleem aan de kaak te stellen.
— We verstrekken geen medisch advies. —
:idea: Bezoek ook onze zustersite: www.biotandarts.be waar je biotandartsen kunt vinden, waarderen of toevoegen.
Avatar gebruiker
admin-amalgaam.be
Site Admin
 
Berichten: 432
Geregistreerd: ma mei 16, 2005 6:45 pm
Woonplaats: België

Berichtdoor Sandra » zo aug 20, 2006 2:04 pm

Pieter,

Bedankt voor je antwoord. Ik ga geen Glass Carbomer toepassen.
Heb geen twijfels meer.

Groetjes Sandra 8)
Amalgaam maakt meer kapot dan je lief is !!!
Sandra
 
Berichten: 32
Geregistreerd: vr maart 10, 2006 7:17 pm
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel (NL)

Berichtdoor rai » do maart 15, 2007 1:31 pm

Hallo, ik ben Raimond van Duinen, ja die tandarts die heeft meegeholpen aan de ontwikkeling van Glasscarbomer. Ik vind het belangrijk wat misverstanden uit de weg te ruimen daar anders een verkeerd beeld kan ontstaan over dit materiaal.
In mijn 20 jarig onderzoek naar alternatieven voor amalgaam trokken de de eigenschappen glazen vullingen mijn meeste aandacht. November 2005 ben ik gepromoveerd aan de universiteit van Amsterdam op dit onderwerp.
Reeds op mijn opleiding begreep ik al dat amalgaam zijn langste tijd heeft gehad. Ik ben er waarschijnlijk ook ziek van geworden (auto imuum ziekte), doordat ik letterlijk 1000en van deze vullingen heb verwijderd.
Composiet heeft echter ook vele nadelen. De belangrijkste wat betreft de biocompabiliteit zijn bv het achterblijven van monomeren en lichaamsvreemde stoffen die vooral in de hechtlak te vinden zijn.
Krimp, randspleten, bacteriegroei, geen mogelijkheid tandweefsel te repareren zijn andere nadelen. Technisch zijn deze vullingen zeer moeilijk betrouwbaar aan te brengen, waardoor zeer veel tandartsen tegenwoordig weer terugschakelen naar amalgaam. (wat ik een slechte ontwikkeling vind!). Sinds 10 jaar stijgen de amalgaam verkopen dan ook weer!
In mijn zoektocht naar het ideale vulmateriaal is ongeveer 10 jaar geleden een denktank ontstaan waar een internationaal deskundig gezelschap de conclusie heeft getrokken dat de vullingen veel meer biologisch moesten worden. Toen was het zelf reparerende vermogen van de glazen vulling al bekend, zodat de gaatjes minder diep te worden uitgeboord. Het bioglas bevat van nature Fluoride. De totale afgifte van een glazenvulling komt overeen met 1 x tandenpoetsen (met f tandpasta!), maar wat wordt vergeten is dat deze vulling ook weer fluoride opneemt uit bv voedsel of water. Met dit fluoride vormt zich via het normale mineralisatieproces met behulp van het speeksel fluorapatiet. Fluorapatiet is een soort superglazuur waar het fluoride niet meer uit kan ontsnappen, zelfs niet met een sterk zuur. Als dit proces heeft plaats gevonden (2-3 jaar exact de tijd waarin je ook een gaatje ontwikkeld) is een zeer harde laag ontstaan die in principe nooit meer verwijderd hoeft te worden.
Nadeel van glazen vullingen is dat het erg lang duurt voor ze hard zijn en daardoor eigenlijk al worden beschadigd voor ze zijn uitgehard. (vergelijk met beton)
Glasscarbomer heeft aan deze en andere nadelen getracht een oplossing te bieden. Zo is fluorapatiet toegevoegd om het mineralisatie proces te versnellen. Met behulp van een warme lamp kan de vulling in slechts 1 min voldoende hard gemaakt worden om te kunnen afwerken. Het materiaal krimpt niet en bevat verder geen schadelijke stoffen. Ook hoeft het gaatje veel minder diep te worden uitgeboord wat weer de algemene mondgezondheid ten goede komt.
Zo ver ik kan nagaan is er geen meer biologisch materiaal op de markt.
Ik hoop jullie hiermee voldoende te hebben ingelicht en sta natuurlijk open voor vragen.
Met vriendelijke groet, Raimond van Duinen
rai
 
Berichten: 2
Geregistreerd: do maart 15, 2007 8:57 am

Berichtdoor admin-amalgaam.be » za maart 17, 2007 4:11 pm

Bedankt voor deze interessante toelichting Raimond.
Bedoel je met het zelfreparerende vermogen, het fluorapatiet? Of begrijp ik dat verkeerd?

En nog iets: weet je waar we die (stijgende :( ) cijfers kunnen vinden ivm het verbruik van amalgaam?

Graag ook reacties van mensen die ervaringen hebben met dit materiaal en ook van andere tandartsen die dit materiaal toepassen. :idea: Bedankt alvast.

Pieter
Ik ben geen dokter, wetenschapper of tandarts. Wel één van de miljoenen amalgaamslachtoffers, die nog juist genoeg gezond verstand overhoudt om het kwikvergiftigingsprobleem aan de kaak te stellen.
— We verstrekken geen medisch advies. —
:idea: Bezoek ook onze zustersite: www.biotandarts.be waar je biotandartsen kunt vinden, waarderen of toevoegen.
Avatar gebruiker
admin-amalgaam.be
Site Admin
 
Berichten: 432
Geregistreerd: ma mei 16, 2005 6:45 pm
Woonplaats: België

Volgende


Spiritoo alternatief sociaal netwerk

Keer terug naar Saneren, verwijderen, alternatieve vullingen, enz...

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

Spiritoo alternatief sociaal netwerk
cron